7 eenvoudige stappen om je internetverbinding te herstellen
Iedereen heeft al wel eens een computerprobleem. En als we het daarover hebben: de allermeeste en ook aller-allervervelendste hiervan hebben te maken met wifi- en internetverbindingen, niet? Hieronder geef ik je 7 supersimpele stappen die je voortaan kan volgen als voor de zoveelste keer je internet plat ligt. De volgorde op zich is niet zo belangrijk maar als je ongeduldig naar stap 7 zou skippen kan je best je router nu alvast herstarten. Dus hier gaan we: wat kan je doen als je internetverbinding niet werkt?

Philip Wagemans
Ik heb meer dan 20 jaar ervaring in de ICT. Mijn carrière in ICT begon in 1998 als hardware technieker.
1. Test met een ander toestel
Waarom? → Ligt het aan dat ene toestel of heb je écht een wifi- of netwerkprobleempje? Werkt een ander toestel ook niet? > ga naar stap 2
2. Herstart je toestel
Waarom? →Dikwijls draaien je modem, mesh wifi, switchen,… 24/7 aan een stuk. Niemand geeft ze eens wat aandacht of liefde. Door ze te herstarten ben je op zijn minst zeker dat ze niet “vast hangen”, wat kan gebeuren met minder goed geschreven (of verouderde) software.
Anderzijds kan ook je PC al eens flippen – een simpele reboot kan wonderen doen.
Nog niet opgelost? > stap 3 dan maar
3. Kijk of je provider een probleem heeft
Waarom? → Het is niet ondenkbaar dat de provider werken plant in een tussenstation of in een straat verderop. Hierdoor moet soms een hele wijk een tijdje internet missen. Er zijn geplande en ongeplande “downtimes” – de meeste ISPs verwittigen jou netjes vantevoren als ze zoiets van plan zijn, dus kijk je emails na en vergeet ook niet in hun app te kijken en bv in MijnTelenet of MyProximus.
De provider is op het eerste zicht oké? > ga verder met stap 4
4. Test je verbinding met een kabel ipv draadloos via je wifi
Waarom? → Logisch he? Ligt het aan je wifi, aan het bekabeld netwerk, of aan je router? Door je laptop rechtstreeks in te pluggen op de modem van de ISP sluit je de volledige wifi uit, maw: de relevante software/configuratie/hardware van je router/wifi en PC spelen even niet mee.
En bij uitbreiding, stap 5.
5. Kijk al je kabels na
Waarom? → Als je altijd via een kabel werkt kan het nog gebeuren dat iets/iemand (de hond/de kat/de poetsvrouw) per ongeluk achter een kabel blijft hangen en die uittrekt. Dit geldt natuurlijk voor alle kabels vanaf de muur, naar de router, access point, tot aan je PC.
6. Rekening betaald
Waarom? → Als je zonder domiciliëring werkt, kan het al eens gebeuren dat je een rekening over het hoofd ziet. Ook je internetrekening is niet veilig voor zo’n vergetelheid. Het overkomt de besten.
7. Contacteer je ISP
Waarom? → Het is nooit 100% uit te sluiten dat er géén internetprobleem zou zijn. Er zijn leukere dingen, I know. Zoek het nummer van de Helpdesk op, neem er een koffie bij en schuif aan in de wachtrij...
Regelmatig problemen zoals hierboven beschreven? Contacteer een netwerk- en wifispecialist, bijvoorbeeld - we zeggen maar wat - via info@fortaservices.be ;)